za přijetí níže uvedeného návrhu zákona o porážkové dani RADIKÁLNĚ
OMEZUJÍCÍ SPOTŘEBU VÝROBKŮ Z
PORAŽENÝCH ZVÍŘAT A
RADIKÁLNĚ
ZNEVÝHODŇUJÍCÍ PRŮMYSLOVÉ
ZEMĚDĚLSKÉ VELKOCHOVY PRO PORÁŽKU
HOSPODÁŘSKÝCH
ZVÍŘAT-DNEŠNÍ
KONCENTRAČNÍ TÁBORY ZPŮSOBUJÍCÍ
NEJHORŠÍ
UTRPENÍ ZVÍŘAT OPROTI
RODINNÉMU
DOMÁCÍMU CHOVU A EKOLOGICKÉMU CHOVU
ZVÍŘAT I ZA
ÚČELEM JEJICH PORÁŽKY S
KONEČNÝM
CÍLEM CHOVU VŠECH
HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT AŽ DO JEJICH
PŘIROZENÉ SMRTI, ZÁSADNĚ NA
STÁŘÍ A SPOTŘEBY TAKTO
ZÍSKANÝCH PŘIROZENĚ UHYNUTÝCH MRTVOL
ZVÍŘAT (po pitvě veterináře a zásadně
převařené
v několika vodách, viz ZDE
) MÍSTO PORAŽENÝCH ZVÍŘAT A
PRO POMOC LIDEM V KRAJNÍ NOUZI V TUZEMSKU I VE SVĚTĚ Petice
za přijetí níže uvedeného
zákona o porážkové dani Souhlasím
a podporuji, aby platil níže uvedený
zákon o porážkové dani: 1)
JUDr. Dalibor Grůza Ph.D., 2)
Marie Luzarová, 3) Marie
Hanková, 4) Libor
Vašík, 5) Hana
Lauková, 6) Richard
Chadim, 7) Jana Kepková, 8)
Vojtěch Urban, 9) Jarmila
Klikarová, 10) Ing. Robert
Suchánek, 11) Ing. Jiří
Kulhavý, 12)
Pavlína Mrštíková, 13)
Petra Vaňková, 14) MgA.
Radim Paluš, 15)
Markéta Čopfová, 16) Petr
Papírník, 17) Katka
Slívová, 18) David
Štamberk, 19) Alžběta
Palušová, 20) Henrich Palo, 21)
Martin
Sýkora, 22) MUDr. Zbyněk
Luňáček, 23) Petr Pudlák, 24)
Kateřina Sapíková, 25)
Markéta Musilová, 26)
RNDr.
Mojmír Vlašín, 27)
Lena Novak, 28) Pavel
Skála, 29)
Radim Kostlivý, 30) Dan
Šilhavý, 31) Petr
Krajíček, 32) Darina
Bavorová, 33) Josef David, 34)
Blanka Machová
*
nezveřejňované údaje
Podpis petice je možný prostřednictvím našeho formuláře ve Vašem poštovním klientovi, není-li to možné, pak zašlete prosím výše uvedené podpisové údaje na e-mail: |
za
přijetí níže uvedeného
návrhu zákona o porážkové
dani Níže
uvedený zákon o porážkové
dani se zabývá skutečným
řešením tří hlavních
současných nedostatků západních
demokratických států a
západní civilizace, která v minulosti
uzákonila na svém území
základní přirozená lidská
práva a svobody. Tyto tři nedostatky jsou
následující. Za prvé je
třeba, aby demokratické západní
státy zajistily, aby v rozvojových
státech nikdo nemusel umřít z důvodu hladu,
žízně, chladu či nedostatku zdravotní
péče. Druhým z těchto nedostatků
západní civilizace je, jestliže rovněž na jejich
územích umírají
lidé hladem, žízní, chladem nebo
nedostatkem běžné zdravotní péče.
Třetím nedostatkem západní civilizace
je vztah lidí k jiným živým
tvorům, v současnosti zejména ke
zvířatům. Níže
uvedený zákon o porážkové
dani stojí na základě přirozeného
práva každého živého tvora na
důstojný, šťastný a dlouhý
život a smrt téměř bez duševní a
tělesné bolesti, na základě
spravedlivého práva, které
místo boje o život ve společnosti živých tvorů
nastoluje jejich přátelství na život a na smrt.
o
porážkové dani Preambule Účelem
tohoto zákona je převzetí skutečné
odpovědnosti člověka za porážku (usmrcení)
zvířat vůči těmto zvířatům a skutečné
postupné omezení zbytečného
zabíjení zvířat člověkem.
Účelem tohoto zákona je rovněž
převzetí další odpovědnosti za osud
lidí ohrožených smrtí hladem a
vážnými nemocemi z podvýživy, a to jak
v České republice, tak i v zahraničí.
Účelem tohoto zákona je rovněž
skutečné zlepšení životních
podmínek chovaných
hospodářských zvířat v
zájmu lidskosti. §1 Předmět
daně (1)
Následující zdanitelné
zboží podléhá
porážkové dani: těla či části těl
včetně krve z poražených (usmrcených)
zvířat za tímto účelem,
případně obsažené v jakýchkoliv
potravinách pro účely tohoto zákona ve
smyslu zákona o potravinách a
tabákových výrobcích 1) či
nepotravinářském zboží z
usmrcených zvířat, které nebyly dosud
řádně zdaněny porážkovou daní.
Dále podléhají
porážkové dani jako zdanitelné
zboží zvířata, která
nepodléhají porážkové dani
(§1 odst. 2 tohoto zákona), určená k
pozdějšímu usmrcení dodaná
jinými osobami fyzickým osobám
nepodnikatelům. Nepotravinářským
zbožím se pro účely tohoto zákona
rozumí všechny výrobky a
zboží vyjma potravin. (2)
Porážkové dani nepodléhají
domácí zvířata poražená v
rodinných domácích chovech fyzických osob (dále
též rodinné domácí chovy),
jestliže tyto chovy celkem
nezahrnují
více jak 133 kg obvyklé živé hmotnosti
zvířat při porážce na člena rodiny za
kalendářní rok při splnění
níže uvedené podmínky. Za rodinu se
pro účely
tohoto zákona
považuje rodina tak, jak je vymezená zákonem o
státní sociální podpoře 4). §2 Osvobození
od porážkové daně. (1)
Od porážkové daně jsou osvobozeny
léčivé přípravky ve smyslu
zákona o léčivech 2). (2) Od porážkové daně jsou dále osvobozeny za kalendářní rok:
63 kg zdanitelného zboží-potravin na osobu-člena rodiny, pokud rozhodný příjem rodiny dosahuje částky životního minima rodiny či méně, 42 kg zdanitelného zboží-potravin na osobu-člena rodiny, pokud rozhodný příjem rodiny je vyšší než jeden násobek a menší nebo roven dvojnásobku částky životního minima rodiny, 21 kg zdanitelného zboží-potravin na osobu-člena rodiny, pokud rozhodný příjem rodiny je vyšší než dvojnásobek a menší nebo roven trojnásobku částky životního minima rodiny.
V
případě kratšího období než
kalendářní rok se uplatní
výše uvedené osvobození od
porážkové daně u poměrné
části výše uvedené
hmotnosti. Částkou životního minima se
rozumí částka životního minima
stanovená zákonem o životním a
existenčním minimu 3). Rozhodný příjem
rodiny vymezuje zákon o státní
sociální podpoře 4). (3)
Osvobozená osoba může u
příslušného finančního
úřadu uplatnit písemně osvobození od
porážkové daně, na které se vztahuje
odst. 1 tohoto ustanovení, nejdříve po
uplynutí 1 kalendářního
měsíce, a, na které se vztahuje odst. 2 tohoto
ustanovení, nejdříve po uplynutí
kalendářního čtvrtletí. Nejpozději lze
uplatnit písemně osvobození od
porážkové daně ve všech
případech do uplynutí
následujícího
kalendářního roku.
Příslušný finanční
úřad je povinen vrátit osvobozené
osobě zaplacenou porážkovou daň do 30 dnů od tohoto
řádného uplatnění jeho
nároku zejména doloženého
účetními doklady o koupi osvobozeného
zdanitelného zboží a výše
zaplacené porážkové daně. §3 Registrované
osoby (1)
Podnikatelskou porážku (usmrcení)
zvířat mohou provádět pouze
právnické a fyzické osoby,
které jsou registrovány u
příslušného finančního
úřadu jako plátci porážkové
daně. (2)
Osoby, které v rámci svého
podnikání dovážejí na
území České republiky
zdanitelné zboží z jiného
daňového území Evropského
společenství, musí být
registrovány u příslušného
finančního úřadu jako plátci daně před
dodáním zboží. (3)
Osoby, které do České republiky ze
zahraničí prodávají
zdanitelné zboží formou prodeje na
dálku, se musí registrovat u celních
orgánů do 15 dnů od prodeje zboží, i když nejsou
plátci daně. §4 Sazba
porážkové daně (1) Obecná sazba porážkové daně u zdanitelného zboží-potravin je 100 procent prodejní ceny včetně daně z přidané hodnoty zdanitelného zboží tvořícího potraviny. Obecná sazba porážkové daně u nepotravinářského zdanitelného zboží je 200 procent prodejní ceny včetně daně z přidané hodnoty zdanitelného zboží tvořícího nepotravinářské zboží. Sazba porážkové daně u zdanitelného zboží z ekologických chovů podle právních předpisů upravující ekologické zemědělství 12) u potravin je 10 procent prodejní ceny včetně daně z přidané hodnoty zdanitelného zboží tvořícího potraviny a u nepotravinářského zdanitelného zboží je 20 procent prodejní ceny včetně daně z přidané hodnoty zdanitelného zboží tvořícího nepotravinářské zboží. Sazba porážkové daně u zvířat, která nepodléhají porážkové dani (§1 odst. 2 tohoto zákona), určená k pozdějšímu usmrcení dodaná jinými osobami fyzickým osobám je 10 procent jejich zaplacené ceny. Podmínkou pro uplatnění obou těchto zvýhodněných sazeb porážkové daně je, aby byla tato zvířata chována 2/3 svého života od narození po porážku v těchto chovech, jinak se v ekologických chovech uplatní obecná sazba porážkové daně z prodejní ceny zboží a v rodinných domácích chovech po odečtení dříve zaplacené porážkové daně obecná sazba porážkové daně z obvyklé ceny zboží. Sazba porážkové daně u zdanitelného zboží z halal a košer porážek zvířat je navíc 750 procent prodejní ceny včetně daně z přidané hodnoty zdanitelného zboží. (2)
Uváděná prodejní cena
zdanitelného zboží se
nesmí lišit více jak o 10 procent od
obvyklé ceny ve smyslu zákona o
oceňování majetku 5). Prodejní cena 1
kg masa u skotu, drůbeže a selat a prasat je u skotu cena JUT za
studena, cena u chlazené a mražené drůbeže a u
prasat a selat cena JUT za studena vyhlašovaná v
cenových hlášeních
Státního zemědělského
intervenčního fondu na základě
příslušných
právních předpisů 6). (3)
Povinně zdanitelná hmotnost je netto hmotnost
v kilogramech při teplotě nižší než 2
stupně Celsia u usmrcených zvířat a 20 stupňů
Celsia u živých zvířat. §5 Zdaňovací
období Zdaňovacím
obdobím pro zdanitelné zboží je
kalendářní měsíc. §6 Vznik
povinnosti porážkovou daň přiznat a zaplatit (1)
Povinnost porážkovou daň přiznat a zaplatit
vzniká porážkou (usmrcením)
zvířete na území České
republiky nebo dovozem zdanitelného zboží na
území České republiky. (2)
Povinnost porážkovou daň přiznat a zaplatit
vzniká také a) dnem
zjištění překročení
stanovených norem ztrát zdanitelného
zboží při porážce zvířat a oběhu
nezdaněného zdanitelného zboží, b) dnem
zjištění neoprávněně
odejmutého nezdaněného zdanitelného
zboží při porážce zvířat, ze
zásob nebo při dopravě, c) dnem
nabytí, prodeje nebo zjištění
nezdaněného zdanitelného zboží
právnickými nebo fyzickými osobami,
které skladují nebo převádí
nebo jinak nakládají s nezdaněným
zdanitelným zbožím, které je předmětem
porážkové daně s výjimkou
zdanitelného zboží osvobozeného od
porážkové daně nebo
nepodléhajícího
porážkové dani (§1 odst. 2), nebo
zjištění nezdaněného
zdanitelného zboží, které
právnické nebo fyzické osoby vyrobily
bez povolení, a to tím dnem, který
nastal dříve, nebo d) v
případě ukončení činnosti nejpozději jeden den
před podáním žádosti o
výmaz z obchodního rejstříku nebo
žádosti o zrušení
živnostenského oprávnění;
daňová povinnost se týká
nezdaněného zdanitelného zboží a
všech výrobků obsahujících
nezdaněné zdanitelné zboží
podléhajících dani, jež jsou k tomuto
dni ve vlastnictví plátce, který
uvedené výrobky vyrobil, nakoupil nebo dovezl, s
výjimkou nezdaněného zdanitelného
zboží osvobozeného od
porážkové daně nebo
nepodléhajícího
porážkové dani (§1 odst. 2). §7 Daňové
přiznání k porážkové dani a
splatnost této daně (1)
Plátci daně mají povinnost po uplynutí
zdaňovacího období a nejpozději do 25. dne
následujícího měsíce
porážkovou daň přiznat a zaplatit za množství
tohoto zdanitelného zboží, jež plátce
daně dle § 3 odst. 1 tohoto zákona vyrobil
porážkou zvířat během
kalendářního měsíce a dále,
jež plátce daně dle § 3 odst. 2 tohoto
zákona obdržel během kalendářního
měsíce. Jiní výrobci a dovozci tohoto
zdanitelného zboží mají povinnost daň
přiznat a zaplatit před porážkou (usmrcením)
zvířete nebo před dodáním tohoto
zboží na území České
republiky. Podání musí být
podepsané touto osobou nebo osobami jako plátcem
daně. (2)
Příslušný finanční
úřad může uložit plátci daně, který
opakovaně nezaplatil porážkovou daň včas, povinnost daň
přiznat v kratší lhůtě.
Příslušný celní
úřad či finanční úřad může
dále uložit tomuto plátci daně, aby platil
porážkovou daň v kratší lhůtě nebo
požadovat poskytnutí přiměřené jistiny za
zaplacení porážkové daně (3)
Příslušný celní
úřad či finanční úřad mohou uložit
plátci daně, odběrateli dovezeného
zdanitelného zboží uvedeném v
§3 odst. 2 tohoto zákona, který
opakovaně nezaplatil porážkovou daň včas, povinnost daň
přiznat před dodáním tohoto zboží na
území České republiky.
Příslušný celní
úřad či finanční úřad může
dále uložit tomuto plátci daně, odběrateli tohoto
zboží uvedeném v §3 odst. 2 tohoto
zákona, aby platil porážkovou daň před
dodáním tohoto zboží na
území České republiky. (4)
Neodevzdá-li se daňové
přiznání do uvedeného
termínu, mohou příslušný
celní úřad nebo finanční
úřad pozastavit registraci osoby do doby, než
chybějící oznámení bude
doručeno příslušným
státním orgánům.
Nezaplatí-li se splatná
porážková daň nejpozději 14. den po
uplynutí platebního termínu mohou
příslušný celní
úřad nebo finanční úřad pozastavit
registraci osoby do doby, než
příslušná
porážková daň bude uhrazena. (5)
Ministerstvo financí může stanovit
bližší pravidla pro
přiznání a placení
porážkové daně. §8 Stanovení
zdanitelné hmotnosti (1)
V podnicích osob registrovaných dle § 3,
odst. 1, se stanovuje zdanitelná hmotnost pro
platební období na základě
vydání z prostor plátce daně v
období, ve kterém bylo zboží vyrobeno
plátcem daně. Pokud
stávající nezdaněné
zdanitelné zboží na skladě vyrobené
plátcem daně nebo sem dodané pro
další prodej je menší, než
rozdíl mezi množstvím vyrobeným nebo
takto dodaným nezdaněným zdanitelným
zbožím a množstvím vydaného
nezdaněného zdanitelného zboží,
zaúčtuje se chybějící
množství do výdeje. (2)
V podnicích osob, které jsou
registrovány dle § 3, odst. 2, se
provádí stanovení
zdanitelné hmotnosti na základě
množství přísunu nezdaněného
zdanitelného zboží do podniku v
období, kdy toto zboží ze zahraničí
mimo území České republiky
přichází do podniku, bez zaplacení
porážkové daně. §9 Porážková
daň na zboží ze zahraničí (1)
Za zdanitelné zboží dovezené z
míst mimo daňové území
Evropského společenství se zaplatí
porážková daň. Porážková
daň se účtuje dle pravidel celního
zákona 7). (2)
V jiných případech se
porážková daň uskuteční v souvislosti
s dodáním dovezeného
zdanitelného zboží zde v České
republice. §10
§11 Ustanovení
pro účetnictví (1)
Plátci daně musí vést
účetnictví přísunu
zdanitelného zboží a výdaje
zdanitelného zboží. Podniky, které
vyrábí zdanitelné zboží,
musí také vést
účetnictví surovin a výroby
zdanitelného zboží. (2)
Zdanitelné zboží, které
plátce daně obdrží, u kterého byla již
zaplacena porážková daň, musí tento
skladově oddělit od zásob zdanitelného
zboží podniku, ze kterých
porážková daň nebyla ještě zaplacena. (3)
Při každém převodu zdanitelného zboží
je nutné vystavit doklad s údajem o
jménu a adrese plátce příp.
osvobození od porážkové daně, ceně a
druhu zdanitelného zboží, množství a
zdanitelné hmotnosti. Kopie dokladu se uschová u
dodavatele 5 let po převodu nebo výdeji zboží. (4)
Obal jakéhokoliv výrobku 10)
uváděného na trh musí v
případě, že tento výrobek obsahuje
jakýkoliv podíl zdanitelného
zboží, obsahovat viditelné označení
podílu zdanitelného zboží v
procentech, tj. o poměru hmotnosti zdanitelného
zboží obsaženého v tomto výrobku
uváděném na trh k celkové hmotnosti
tohoto jakéhokoliv výrobku v procentech. (5)
Ministerstvo financí může blíže stanovit pravidla
týkající se vedení
účetnictví plátců
porážkové daně a o dokladech o převodu
zdanitelného zboží jak je uvedeno v
tomto ustanovení. §12 Porážková
daň za vyrovnání. (1)
Za zboží pod celní tarifovou hodnotou,
které samy o sobě jsou zdanitelné dle tohoto
zákona nebo které obsahují
zdanitelné zboží, se platí při dovozu
z míst mimo daňové území
Evropského společenství
porážková daň za vyrovnání.
Porážková daň za vyrovnání
se účtuje dle pravidel celního zákona
7). (2)
Při odběru zboží z jiných zemí
z daňového území
Evropského společenství se platí
porážková daň za vyrovnání
v souvislosti s příjmem zdanitelného
zboží zde v České republice. (3)
Při proclívání, výdeji nebo
příjmu zboží je nutné uvést
hmotnost zdanitelného zboží
(prohlášení o tomto od
výrobce je nutné předložit), a dále
výši prodejní ceny a druh
zdanitelného zboží. (4)
V případě, že se prodejní cena
zdanitelného zboží liší
více jak o 10 procent od obvyklé ceny ve smyslu
zákona o oceňování majetku 5),
vypočítá se porážková daň
na základě celního a daňového
stanovení hmotnosti a této obvyklé
ceny týkající se
zdanitelného zboží. (5)
Nepředloží-li se prohlášení
výrobce, vypočítá se
porážková daň na základě obsahu
zdanitelného zboží ve výši
50 procent hmotnosti zboží a použitím sazby
nejvýše zdanitelné části
povinně zdanitelného obsahu zboží.
Posoudí-li státní celní a
daňové úřady, že porážková
daň, vypočítaná na základě
skutečného obsahu povinně zdanitelného
zboží by činila vyšší
částku, než takto stanovenou, vypočítá
se porážková daň státními
celními a finančními orgány na
základě provedení stanovení hmotnosti,
druhu a obvyklé ceny zdanitelného
zboží. §13 Kontrolní
ustanovení (1)
Státní celní a finanční
orgány jsou oprávněny k
provádění kontrol v těch podnicích a u
těch osob, které jsou povinny dodržovat povinnosti
stanovené tímto zákonem, a k
prohlídkám skladových
zásob, účetních knih,
ostatních účetních
materiálů a korespendence aj. podniků.
Je
zakázáno vyrábět, dovážet,
prodávat či jinak převádět, nabízet k
prodeji či převodu nezdaněné zdanitelné
zboží jinými osobami než
registrovanými plátci daně, a to vyjma
zboží nepodléhajícího
porážkové dani (§1 odst. 2) či od
této daně osvobozené.
(1)
Fyzická osoba se dopustí přestupku
tím, že na daňovém území
České republiky nabude nebo vyrobí nebo na toto
území doveze nezdaněné
zdanitelné zboží vyjma zboží
nepodléhajícího
porážkové dani (§1 odst. 2) či od
této daně osvobozené. Za tento přestupek lze
uložit pokutu do 25 000 Kč.
(1) Právnická
nebo podnikající fyzická osoba se
dopustí správního deliktu
tím, že: a)
podá nesprávné nebo zmatené
údaje nebo utají údaje pro potřebu
zdanitelné kontroly, (2)
Za správní delikt podle odstavce 1
písm. a) až d) se uloží pokuta do 1 000 000 Kč. 17 (1) Právnická
osoba za správní delikt
neodpovídá, jestliže prokáže, že
vynaložila veškeré úsilí,
které bylo možno požadovat, aby
porušení právní povinnosti
zabránila. 18 Propadnutí
a zabrání zajištěného
zdanitelného zboží (1) Správní
orgán příslušný k
projednání správního
deliktu uloží propadnutí protiprávně
nezdaněného zdanitelného zboží
zjištěného při kontrole podle tohoto
zákona, jestliže a) náleží
pachateli správního deliktu a (2) Nebylo-li
uloženo propadnutí věcí uvedených v
odstavci 1, rozhodne se o jejich zabrání,
jestliže a) náleží
pachateli, kterého nelze za správní
delikt stíhat,
(3) Pachateli
správního deliktu, kterému bylo
uloženo propadnutí, nebo osobě, u které bylo
zabrané protiprávně nezdaněné
zdanitelné zboží, se uloží povinnost
nahradit státu náklady spojené se
správou a zcizením či zničením
propadlého nebo zabraného protiprávně
nezdaněného zdanitelného zboží.
Použití
finančních prostředků z porážkové daně (1)
Finanční prostředky získané
výběrem porážkové daně po
odečtení nákladů státu
spojených se správou a výběrem
porážkové daně náleží
výlučně Státnímu
zemědělskému intervenčnímu fondu 6),
který je povinen tyto prostředky použít
následujícím způsobem. Společná
a závěrečná ustanovení §20 Za
platbu porážkové daně dle ustanovení
tohoto zákona ručí ten, kdo jako
vlastník, pronajimatel nebo podobně provozuje podnik na
vlastní náklady, včetně jmenovaných
dovozů zboží dle § 9, a ten, kdo zboží
vlastní.
Pro
účely tohoto zákona se rozumí
daňovým územím Evropského
společenství území
stanovené příslušným
právním předpisem Evropských
společenství. 11) Území
Monackého knížectví se považuje za
území Francouzské republiky,
území Jungholzu a Mittelbergu (KleinesWalsertal)
se považuje za území Spolkové
republiky Německo, území ostrova Man se považuje
za území Spojeného
království Velké Británie a
Severního Irska a území San Marina se
považuje za území Italské republiky.
Ministerstvo
financí vydá vyhlášku k
provedení příslušných
odkazujících ustanovení tohoto
zákona.
Tento
zákon nabývá účinnost dne
... 1)
zákon č.
110/1997 Sb. o potravinách a
tabákových výrobcích
K
preambuli a §19 zákona Zákon
o porážkové dani směřuje k nápravě
tří hlavních současných nedostatků
západních demokratických
států a západní civilizace,
která v minulosti uzákonila na svém
území základní
přirozená lidská práva a svobody. Tyto
tři nedostatky jsou následující. Za
prvé je třeba, aby demokratické
západní státy zajistily, aby v
rozvojových státech nikdo nemusel
umřít z důvodu hladu, žízně, chladu či nedostatku
zdravotní péče. Druhým z těchto
nedostatků západní civilizace je,
jestliže rovněž na jejich územích
umírají lidé hladem,
žízní, chladem nebo nedostatkem běžné
zdravotní péče. Třetím nedostatkem
západní civilizace je vztah lidí
k jiným živým tvorům,
v současnosti zejména ke zvířatům. Vůdčí
zásadou zákona o porážkové
dani je, aby člověk a jiné právní
subjekty stále působili co možná
nejméně
zbytečné smrti a bolesti jiných živých
tvorů, v daném případě
zvířat. Rozporné názory vlivu
vegetariánství na zdraví člověka,
zejména dětí a těhotných žen,
nám však nedovolují
přímý zákaz zboží
pocházejícího
z poražených zvířat. Je potřeba se vydat
cestou postupných kroků, kdy bude ověřován vliv
postupného omezování spotřeby
zboží, resp. potravin z poražených
zvířat vlivem zvyšujících
se sazeb porážkové daně na zdraví
lidské populace. Jako příklad nám může sloužit Indie, kde je průměrný věk 67,5-70 let (viz CIA World Factbook 2008 Estimates for Life Expectancy at birth (years) , http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy ), většina lidí zde zároveň nemá peníze na základní zdravotní ošetření a umírá se zde údajně např. na zápal slepého střeva. Jaký by zde byl průměrný věk, kdyby zde fungovalo zdravotnictví a zdravotní pojištění jako v západním světě. Indie nám tudíž může sloužit jako příklad vysokého průměrného věku v případě vegetariánství a genetického přizpůsobení vegetariánství po mnohé generace v důsledku zde převládajícího hinduismu (Podle zprávy Organizace pro výživu a zemědělství při OSN-FAO, viz http://www.fao.org/DOCREP/005/Y4252E/y4252e05c.htm , indická spotřeba masa je velmi nízká-v současnosti 4,5 kg na hlavu-a vzrostla pouze o 1 kg v posledních 20 letech). Spojením
vegetariánství a západního
zdravotnictví by tak zřejmě bylo možno v budoucnu
s postupným genetickým
přizpůsobením západních obyvatel
vegetariánství dosáhnout mnohem
vyššího průměrného věku než
dnes, a to jak na západě, tak i
v rozvojovém světě. A tak nastolit mnohem
spravedlivější společnost jak pro lidi na
západě tak i v rozvojovém světě, tak i
pro chovaná hospodářská
zvířata. Intenzivní
"živočišná výroba" vyžaduje přibližně
25-krát víc půdy na výrobu jednotky
jídla v porovnání s tím,
když stejná jednotka jídla se
získá z rostlinných zdrojů. (Fr. John
Dear, S.J. Cesta za Ježíšovým
nenásilím, vegetarián.cz). Denně zemře ve světě 15 tisíc dětí v důsledku podvýživy. To je mnohem více, než kolik zabijí války a přírodní katastrofy. Počet těchto dětí stále stoupá, informuje organizace UNICEF, která se pomocí dětem v bezprostředním ohrožení života zabývá. Mezi země s nejvyšším výskytem podvýživy dětí patří Severní Korea, Zambie, Burundi, Nepál, Afghánistán, Jemen a Etiopie. Všechny tyto země mají výskyt dětské podvýživy u dětí do pěti let nad 50 procent. (viz http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=159572 ) Podle Jean Ziegler, viz http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Ziegler , "Právo na výživu: zpráva zvláštního zpravodaje pro právo na potraviny Jean Ziegler, předložené v souladu s Komisí pro lidská práva Rezoluce 2000/10", viz http://hei.unige.ch/~clapham/hrdoc/docs/foodrep2001.pdf , Organizace spojených národů 7. února 2001, s. 5: "V průměru 62 milionů lidí umírá každý rok, z nichž asi 36 milionů (58 procent) přímo nebo nepřímo v důsledku nedostatků ve výživě, infekce, epidemie či nemocí, které napadají tělo poté, co jeho odolnost a imunita byla oslabena podvýživou a hladem " Dané problematice se věnuje Světový potravinový program (World Food Programm), který je největší světovou humanitární organizací pro boj proti hladu. WFP je součástí systému Organizace spojených národů a je financován dobrovolně. WFP působí v Africe (Alžírsko, Angola, Benin, Burkina Faso, Burundi, Kamerun, Kapverdy, Středoafrická republika, Čad, Kongo, Demokratická republika, Konžská republika, Pobřeží slonoviny, Džibuti, Egypt, Eritrea, Etiopie, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Keňa, Lesotho, Libérie, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritánie, Mosambik, Namibie, Niger, Rwanda, Svatý Tomáš a Princův ostrov, Senegal, Sierra Leone, Somálsko, Súdán, Svazijsko, Gambie, Togo, Uganda, Zambie, Zimbabwe), v Americe (Bolívie, Kolumbie, Kuba, Ekvádor, Guatemala, Haiti, Honduras, Nikaragua, Peru), v Asii (Afghánistán, Arménie, Ázerbájdžán, Bangladéš, Bhútán, Kambodža, Gruzie, Indie, Indonésie, Korejská lidově demokratická republika, Laoská lidově demokratická republika, Myanmar, Nepál, Pákistán, Filipíny, Srí Lanka, Tádžikistán, Timoru-Leste) a na Blízkém východě (Írán, Irák, Jordánsko, okupované palestinské území, Sýrie, Jemen). (viz www.wfp.org ) Nejvíce
50%
vybraných finančních prostředků z
porážkové daně určených na
potravinovou pomoc je tak možné směřovat např. ve
spolupráci s UNICEF a WFP zejména do
výše uvedených států. Člověk
spotřebovávající
živočišné výrobky ze
zabitých zvířat by byl zaplacením
porážkové daně zároveň mravně
ospravedlněn před vlastním svědomím a
též společností, protože vybraná
porážková daň by sloužila k záchraně
života hladovějících lidí. A
zároveň by se lidé naučili vážit si a
šetřit život jiných živých tvorů a
přijali by tak i skutečnou právní odpovědnost
vůči všem ostatním lidem a živým
tvorům. K
§1 odst. 2 a k §§2, 3, 19 zákona Nedostatek masa aj. potravin z poražených zvířat může podle odpůrců vegetariánství vyvolat následující nemoci u lidí přizpůsobených na příjem těchto potravin: Kwashiorkor, Endemická struma, Nutriční anémie, Křivice (rachitis), Osteomalacie, Osteoporóza (viz Vegetariánství a sport Bakalářská práce Martina Niederle pod vedením Ing. Ivy Hrnčiříkové, MASARYKOVA UNIVERZITA Fakulta sportovních studií Katedra podpory zdraví, Brno 2008). Proto je třeba lidem a zvířatům přizpůsobeným na příjem těchto potravin z poražených zvířat do vyřešení tohoto rozporu postupným omezováním spotřeby těchto potravin ze zvířat vlivem zvyšujících se sazeb porážkové daně umožnit jejich příjem mimo jiné vyloučením, případně osvobozením od porážkové daně v závislosti na jejich finančním příjmu v případě, že nemají dostatečný finanční příjem. Dále je třeba radikální znevýhodnění průmyslových zemědělských velkochovů zvířat za účelem jejich porážky-dnešní koncentrační tábory způsobující nejhorší utrpení zvířat oproti domácím rodinným a ekologickým chovům hospodářských zvířat i za účelem jejich porážky. Mimo jiné desetinovou sazbou porážkové daně zboží z ekologických porážkových chovů, protože jsou milosrdnější, a dále vyloučením, případně osvobozením od porážkové daně rodinných domácích chovů hospodářských zvířat za účelem jejich porážky ve výši 133 kg živé váhy zvířete na člena domácnosti a rok, protože tito rodinní domácí chovatelé mají k chovaným zvířatům zásadně osobní vztah podložený osobní péčí o hospodářská zvířata jako o členy rodiny. Shodná sazba daně ekologických chovů a u hospodářských zvířat dodaných do domácích rodinných chovů má upřednostnit výchovu těchto hospodářských zvířat od mláděte, kdy v okamžiku zdanění v okamžiku dodávky tohoto zvířete do domácího chovu má toto hospodářské zvíře minimální hmotnost oproti dospělému zvířeti. Nejméně polovina výnosu porážkové daně bude rovněž zákonem o porážkové dani účelově vázána na dotace milosrdnějším ekologickým zemědělským i porážkovým chovům, a to vzhledem k naléhavosti jednotlivé dotace podle množství zbytečné smrti a bolesti zvířat odstraněného touto dotací, tedy největší dotace budou směřovat k uskutečnění projektů zlepšení životních podmínek zvířat při nejnemilosrdnějších porážkách a v nejnemilosrdnějších chovech, jako jsou halal a košer porážky a průmyslové zemědělské porážkové velkochovy. Sazba
porážkové daně z halal a košer
porážek zvířat je navíc a
velmi
vysoká, protože jde o
nejnemilosrdnější současné
právně povolené porážky.
Cílem je co největší
omezení těchto nejnemilosrdnějších
současných právně povolených
porážek zvířat, druhým
cílem je, aby i
židé a muslimové přijali
morální, právní a
finanční odpovědnost za tyto
nejnemilosrdnější současné
právně povolené porážky, protože
výnos celé porážkové daně
je zákonem
o porážkové dani
účelově vázán na dotace
milosrdnějším ekologickým
zemědělským
i porážkovým chovům a pomoc lidem v
krajní nouzi, jak uvádím
výše. K
§6 odst. 1 a §9 zákona Podle
článku 1 bodu 3. Směrnice
Rady 2008/118/ES ze dne 16. prosince 2008
o obecné úpravě spotřebních
daní a o zrušení směrnice
92/12/EHS členské
státy mohou vybírat daně a) z výrobků
jiných než zboží
podléhající spotřební dani;
b) z poskytnutí služeb, včetně těch, která se
týkají zboží
podléhajícího spotřební
dani, jestliže tyto daně nemají povahu daní z
obratu. Výběr těchto daní však
nesmí vést k formalitám při přechodu
hranice v rámci obchodu mezi členskými
státy. Proto není možné
vázat vznik povinnosti porážkovou daň přiznat a
zaplatit na přechod zdanitelného zboží přes
hranice České republiky v případě jeho
dovozu z jiných států
daňového území Evropského
společenství. 4.
Rozhovor: Masná daň - utopie nebo
řešení? Zdanitelné
plnění masné daně by tedy
mělo obsáhnout všechny případy, kdy
dochází k usmrcování
zvířat. Daň by odváděl poskytovatel
zdanitelného plnění a byla by připočtena
procentem k ceně na výstupu a odečtena od ceny na vstupu
obdobně jako DPH. Osvobozeny od masné daně by byli
lidé ze zdravotních důvodů. Hlavním
účelem zákona o masné dani by bylo,
aby člověk konečně přijal i právní odpovědnost
vůči ostatním živým tvorům, kteří jsou
na nižší evoluční úrovni
než člověk a jejichž vývoj má tak člověk
řídit ku všeobecnému prospěchu podle
hesla způsobit co možná nejméně smrti a bolesti. Zároveň si
uvědomuji, že masožravec se neobejde bez masa
(organická hmota se totiž zásadně živí
vzájemným
pojídáním), proto masná daň
nemá sloužit zákazu
pojídání masa, ale jeho
omezení podle jejího shora uvedeného
základního účelu, kterým je
stálé působení minima smrti a bolesti
v přírodě. Tomuto
základnímu účelu by se měli
přizpůsobit rovněž daňové sazby masné daně,
které by se měli zvyšovat s evoluční
vyspělostí usmrcovaného zvířete, tedy
s rostoucí dokonalostí jeho nervové
soustavy a tak i s jeho rostoucí schopností
cítit bolest, tedy tělesně a duševně trpět. To
znamená, že by např. byla nižší sazba
masné daně u usmrcovaných ryb a ptáků
než u usmrcovaných savců. Utlumení
živočišné výroby
by zároveň umožnilo věnovat uvolněné kapacity
výrobě rostlinné stravy, např. obilovin a
zachránit tak mnoho životů v
hladovějícím třetím světě. Podle mne
usmrcování živých tvorů
stojí rovněž za konfliktností
dnešního světa, kdy otázka
nestojí, např. co vedlo určitého teroristu k
odpálení bomby v davu lidí a jejich
usmrcení, ale otázkou je proč se v
našem světě zabíjí vůbec, proč se v
našem světě vůbec musí umírat.
5.
Rozhovor II. Masná daň - utopie nebo
řešení? Je
myšlenka masné daně utopie nebo
řešení? Bude zdaněna bolest a utrpení,
které jsou skryty v každém hamburgru, či
talíři s řízečkem? Tak po přečtení
následujícího rozhovoru, kde na
otázky redakce Vegetarian.cz odpovídá
JUDr.
Dalibor Grůza Ph.D.,
právník, filozof - autor myšlenky
takzvané masné daně, se možná
dovíme více. Dnešní
kapitalistické
hospodářství je založeno pouze na
osobním zisku, kdy se obyvatelé snaží
zachovat a zajistit pouze svůj život, či život svých
blízkých nebo přátel v
přirozeném boji o život, nikoliv co možná
nejvíce život všech lidí, potažmo
všech živých tvorů. Dále je
kapitalistické
hospodářství založeno na předpokladu
trvalého hospodářského růstu.
Hospodářský růst založený pouze na
osobním prospěchu jednotlivce či jemu
blízké skupiny jednotlivců má
však vždy svůj strop, kdy tito jednotlivci přestanou
nakupovat spotřební zboží buď ze strachu z
budoucnosti, nebo protože prostě mají naplněné
své osobní hospodářské
potřeby (citové potřeby jsou nevyčerpatelené) a
nepotřebují již zvyšovat svou spotřebu. Na tento
další hospodářský
růst však banky poskytují a poskytly již předem
podnikatelům či státu půjčky, jestliže se pak tento
hospodářský růst v minulosti v
dějinách nekonal, banky začaly krachovat, přišla
krize, zadlužení státu, velká inflace
(tzn. znehodnocení peněz), krachy podniků, velká
nezaměstnanost, všeobecná chudoba,
příp. státní měnová
reforma, příp. zbrojení,
válečné
štváčství a války (viz
černý pátek na newyorské burze,
velká hospodářská krize ve 30. letech,
nástup fašismu v Německu, Itálii,
Japonsku apod. a vypuknutí 2. světové
války). Řešení
těchto opakujících
se potíží kapitalistického
hospodářství vidím v
zaměření obyvatel nejenom na osobní zisk ale na
co možná největší záchranu
a udržení života všech lidí a
posléze všech živých tvorů, jejichž
hospodářské potřeby jsou prakticky
nevyčerpatelné, nemají svůj strop a lze tedy
počítat s trvalým
hospodářským růstem. Na trhu přebytečné rostlinné potraviny a výše uvedené živočišné potraviny by vykupoval stát z prostředků získaných výběrem masné daně a zdarma či za zvýhodněnou cenu by je dodával do rozvojových zemí a vlastním obyvatelům (tzn. bezdomovcům), kteří trpí hladem. Stávající zemědělská výroba v rozvinutém západním světě by byla schopna zásobovat rostlinnými potravinami kromě vlastních obyvatel, a to i vlastních bezdomovců, celý hladovějící rozvojový svět, protože intenzivní "živočišná výroba" vyžaduje přibližně 25-krát víc půdy na výrobu jednotky jídla v porovnání s tím, když stejná jednotka jídla se získá z rostlinných zdrojů. (Fr. John Dear, S.J. Cesta za Ježíšovým nenásilím, vegetarián.cz, viz : http://www.vegetarian.cz/ostatni/cesta%20za%20jesusv5.html ). Podle Organizace
spojených národů,
každý den umírá ve světě přibližně 60
tisíc lidí, většinou ženy a děti, v
důsledku hladovění a s tím spojených
nemocí. (Fr. John Dear, S.J. Cesta za
Ježíšovým
nenásilím, vegetarián.cz, viz : http://www.vegetarian.cz/ostatni/cesta%20za%20jesusv1.html%20
)
Čtenářům
Vegetarian.cz a nám všem bych
chtěl popřát k Vánocům a do nového
roku, ať v roce 2010 žijeme ve světě, kde bude méně smrti a
bolesti, než bylo ve světě v roce 2009. Vegetarian.cz: Děkujeme
za rozhovor a k přání se
připojujeme :-) 6.
Rozhovor: Masná daň - změna názvu na
porážkovou Vegetarian.cz:
Rádi bychom se zeptali na pokračování
vaší aktivity "tak zvané"
masné daně? … Potvrdil
se tak můj původní záměr, že není
možno spolupracovat na tomto návrhu zákona jen s
vegetariány, kterých je v české
společnosti menšina, ale je nutno obrátit se i na
nevegetariány a brát zřetel i na stanovisko
odpůrců vegetariánství, že
úplný nedostatek masa může poškodit u
některých jedinců jejich zdraví.
7.
Vegetarian.cz představuje : JUDr.
Dalibor Grůza Ph.D. Dále
absolvoval postgraduální
doktorandské studium na téže universitě, kde
obdržel akademické tituly Ph.D. a doktor práv
JUDr. Tématem jeho disertační a
doktorandské práce bylo
„Použití zahraničního práva
v mezinárodním právu
soukromém“. Od roku 2002 je JUDr. Dalibor Grůza
Ph.D. advokátem se sídlem v
Hustopečích u Brna zapsaným v seznamu
České advokátní komory. S
vegetariánstvím začínal
několikrát, od roku 2008 jsem zásadně
výlučným frutariánem (tj.
jím zásadně pouze rostlinné plody a
rostlinné semena), v krajní nouzi jsem
ovo-lakto
vegetariánem a v krajní nouzi jím
mrtvoly
zvířat, která nebyla úmyslně zabita
žádným člověkem, po pitvě veterinárním
lékařem a
převařených v několika vodách. K jeho
zájmům
patří filosofie, právo a politika. Roku 2009 jsem
vydal knihu Filosofie
rovnováhy. Na konverzační úrovni
ovládám angličtinu, francouzštinu,
italštinu, němčinu, ruštinu a
hebrejštinu. Má útulek pro brojlery a psa z útulku, kterého v útulku pojmenovali Buddy (či "Bad" čili anglicky špatný) a kterého jsem přejmenoval na "Gud" (viz anglicky good čili dobrý nebo anglicky God čili Bůh), kterého se snažím krmit podle shora uvedené zásady způsobení co možná nejméně smrti a bolesti jiných živých tvorů, z mrtvol zvířat zásadně pouze mrtvolami zvířat, která nebyla úmyslně zabita žádným člověkem, tj. zemřela zásadně na stáří, po pitvě veterinárním lékařem. (provedena
autorská korektura předchozích dvou odstavců
textu 13.12.2012)
|